Realități sociale mediate. Reprezentări sociale ale românilor în presa scrisă franceză

20.00 lei

„Subiectul acestei lucrări abordează, dintr-o perspectivă antropologică, modul în care sunt construite discursul şi imaginea imigranţilor români. Acest tip de raportare la alteritate, care afectează o populaţie ce aparţine Uniunii Europene, participă la o reprezentare mai complexă, despre care autoarea consideră că determină în mod considerabil percepţia pe care francezii o au asupra românilor, prin intermediul unei acoperiri mediatice contrastante, dar dominată de imagini mai degrabă negative şi stigmatizante. Lucrarea are la bază analiza unui corpus de peste 1500 de articole din Le Figaro, Le Monde şi Libération, care se întinde pe o perioadă de 11 ani. Această periodizare permite înţelegerea evoluţiei modului de abordare jurnalistică a românilor, atât în rubricile care le sunt consacrate, cât şi în imaginile vehiculate. […] Demersul investigativ este de bună calitate, demonstrând în special o excelentă cunoaştere a jurnalismului şi presei din Franţa.” Prof univ. Jacques Guyot Université Paris 8 Vincennes – Saint-Denis

SKU: 978-973-726-808-2 Categorii: ,
Descriere

„Cred că meritul principal al lucrării îl reprezintă faptul că a abordat o temă de mare actualitate – încercarea de a descifra felul în care apar românii în reprezentările sociale ale francezilor, generate de imaginile vehiculate de presa scrisă – urmărind să realizeze o investigaţie originală asupra acestei problematici.[…] Autoarea dovedeşte o cunoaştere temeinică a domeniului abordat, foloseşte o vastă literatură de specialitate de prima mână, ceea ce nu este de mirare, având în vedere stagiile de pregătire din universităţile străine. În tot acest discurs, autoarea păstrează un echilibru în evaluarea diferitelor poziţii analizate, fie că e vorba de cele care vizează locul şi rolul mass media în societatea contemporană, fie de cele care se referă la reprezentările sociale. Această din urmă apreciere este una esenţială, întrucât un asemenea echilibru este greu de găsit sau de păstrat; tentaţiile de a valoriza, pozitiv sau negativ, fenomenele mediatice sunt nenumărate şi frecvent întâlnite, exacerbarea efectelor mass media fiind unul dintre cele mai dese clişee. […] O altă capcană în care se cade uşor – şi pe care autoarea o evită cu eleganţă – este ideea că întreaga paletă de fenomene sociale este până la urmă o construcţie mediatică şi că oamenii acţionează esenţialmente condiţionaţi de „stimulii” primiţi pe calea acestor mijloace de comunicare. Fireşte că toţi acţionăm pe baza unor „credinţe” despre ceea ce se petrece în jurul nostru (cauzele fenomenelor ce ne înconjoară, intenţiile semenilor noştri etc.), credinţe pe care ni le formăm inclusiv prin expunere mediatică, dar, dincolo de acest palier, există o realitate socială care nu poate fi schimbată cu atâta lejeritate cum cred adepţii constructivismului. Pro. Univ. dr. Traian Rotariu,” Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca “Procedeul riguros și imaginativ de analiză a discursurilor politice este o dovadă că ne aflăm în fața unei cercetătoare mature, care a ajuns în faza de a crea noi piste de cercetare și de modele euristice. Originalitatea autoarei un se rezumă la teorie, ci se întinde și pe terenul metodologiei. Acolo unde teoría și, în special, analiza discursului, au adus modele abstracte, care au uneori o consistență proprie, Andreea Alina Mogoș ne propune o metodologie foarte clară și concepte operaționale. Obsesia exhaustivității este vizibilă prin dimensiunea impresionantă a bibliografiei interdisciplinare, pe care o integrează în mod critic, și prin calitatea selecției autorilor care au adus contribuții esențiale în domeniu. Sintetizând, ne aflăm în fața unei munci de cercetare de importanță excepțională pentru domeniul sociologiei, care a atins cel mai înalt nivel în cercetarea sociologică. Cred că o serie întreagă de piste deschise și încă neexploatate vor constitui materia viitorului program de cercetare al autoarei.” Vasile Sebastian Dâncu

Recenzii (0)

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Numai clienții autentificați care au cumpărat acest produs pot lăsa o recenzie.