Cronici din Cetatea lumii (prezentare de Mircea Petean

35.00 lei

35.00 lei
Nu o dată, în timpul plimbărilor noastre peripatetice prin centrul istoric al Clujului, Mircea Zaciu își exprima regretul că nu există, în literatura română, un roman balzacian sută la sută, dar nici unul realist magic izbutit. S-ar fi încumetat el însuși să scrie un roman realist după model balzacian de-ar fi fost ceva mai tânăr. Cât privește realismul magic, există toate ingredientele la dispoziție în cultura noastră tradițională, în mentalul românesc, așteptăm apariția unui spirit sagace și inventiv, conectat la fondul nostru arhaic, care să le amestece într-o structură romanescă credibilă, care are toate șansele să devină senzațională.

Descriere

Citind romanul lui Vasile Popa Homiceanu, Cronici din Cetatea Lumii, am avut sentimentul că cel de al doilea deziderat al marelui meu dascăl de literatură s-a împlinit. Ținutul imaginar reat de romancierul moldav are o fabuloasă geografie și o istorie colosală, în care reverberează ecouri de la Facerea lumii până la trecutul recent, comunist. Miezul narațiunii este, de fapt, o „recapitulare”, în cheie ironică, a principalelor mituri ale umanității, a marilor sisteme metafizice și a senzaționalelor descoperiri științifice. Apariții și dispariții misterioase sunt consemnate cu scrupulozitate, personajele care populează ținutul pogorând direct din paginile Bibliei, unele, din pasta eposului popular, altele, ori din hrubele și ungherele unei veritabile curți a miracolelor, cele mai multe. Se conturează astfel o carte a miracolelor ale cărei coordonate de bază sunt circul, consemnarea administrativă cu iz de cronică apocrifă și viziunea religioasă, totul desfășurându-se sub semnul unui comic suveran. O izbândă a narativei românești, fără nici o îndoială. (Mircea Petean)

Recenzii (0)

Recenzii

Nu există recenzii până acum.